lørdag 28. april 2018

Koreansk drama

I 2011 var jeg utvekslingsstudent i Sør-Korea. Der fikk jeg øynene opp for Koreansk drama. Siden har jeg sett flere koreanske dramaer, og jeg setter pris på den "enkel"  dramaen og den milde romantikken disse seriene viser. Koreanske dramaer er virkelig noe for seg selv!  Her er en liste over noen av mine favoritt drama og noen jeg ikke likte like godt.

Har du tips til noen koreanske drama jeg bør se? Hva er din favoritt?

1. Boys over Flowers / 꽃보다 남자
Denne serien kom ut i 2009. Den handler om  en helt vanlig jente som blir involvert i en rikmansgjeng på fire gutter på et privatskole i Korea. Denne dramaen har alt hva en koreansk drama skal ha, og det er intriger, rike foreldre og kjærlighetsdrama i massevis. Jeg syns kjemien mellom skuespillerne er bra og jeg er veldig begeistra for både Lee Min-ho,  Ku Hye-sun og Kim Hyun-joong, jeg elsker også temamusikken. Dette var den første koreanske dramaen jeg så, og denne vil derfor ha en helt spesiell plass for meg. Denne serien får derfor førsteplass. Denne serien finner du nå på Netflix! 








2. Secret Garden / 시크릿 가든
Jeg elsker Secret Garden. Det er en litt mer "voksen" drama enn det Boys over Flowers er. Hovedrollen er spilt av Hyun Bin og serien kom ut i 2010. Dette er en litt typisk Koreansk drama med romantikk mellom to personer som det er usannsynlig faller for hverandre. Det som gjør serien litt morsommere er når hovedpersonene sporadisk bytter kropp!





3. its okay, that's love (2014)
I iIts Okay, thats love følger vi en kvinnelig psykolog og en mannlig forfatter. Selv om de først tror de er veldig forskjellige så faller de raskt for hverandre, men komplikasjoner oppstår da det viser seg at er schizofren. Dette er en litt mer voksen drama og den er ikke fult så uskyldig som mange v de andre koreanske dramaene jeg har sett. Serien tar også opp viktige problemer, som å leve med psykiske sykdommer. Serien finnes på Netflix. 







4. You're Beautiful
Denne serien fra 2009 følger bandet "A.N.JELL". Hovedpersonen, Go Mi Nyeo, poserer som tvillingbroren sin etter at tvillingbroren får en plass i A.N.JELL han ikke har mulighet til å stille opp i. En etter en faller de andre i bandet for Nyeo, og forviklinger oppstår når de oppdager at de holder på å falle for en mann. Hoveddelen av serien handler om romantikken som oppstår mellom Nyeo og den mannlige hovedmedlemet i bandet. Dette er en veldig søt, og typisk, koreansk drama.


5. Heartstrings 
Dette er en skikkelig søt, romantisk serie. Jeg valgte å se denne serien fordi den hadde to av skuespillerne, Jung Yong-hwa and Park Shin-hye, fra You're Beautiful. Serien er litt mer lys og lystig enn de fleste andre dramaene på denne lista.


6. Coffee Prince / The 1st shop of coffee prince 
Denne serien kom ut i 2007. Det er en søt liten serie om ei jente som kler seg ut som en gutt for å få jobb og kjærligheten som oppstår mellom henne og en uansvarlig og bortskjemt rik mann. Denne serien har litt likehetstrekk med Your're Beautiful.


7. Personal Preference


8. City Hunter


9. Flower Boy Ramyun Shop

-------------------------------------------------------


Playful kiss (2010)
I Playful kiss følger vi Oh Ha-ni (Jung So-min) og Baek Seung-jo (Kim Hyun-joong, som spilte i Boys over flowers). Ha-ni er klønete, gjør det ikke bra på skolen og er desperat forelsket i Seung-jo, som er den rake motsetningen. Etter at de blir tvunget til å tilbringe mer tid sammen endrer Seung-jo sine følelser seg og romantikk oppstår.
Personlig var dette ikke en favoritt, fordi jeg syns Ha-ni ble både slitsom og desperat, mens Seung-jo er heller usmakelig. Jeg tok meg selv stadig vekk i å håpe at Ha-ni faktisk ville gi opp!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar