torsdag 13. april 2017

13 reasons why

"Thirteen reasons why" er for tiden en av de største seriene på Netflix. Serien er basert på en bok av Jay Asher og hadde premiere i slutten av mars. Det er en amerikansk serie produsert for Netflix. Serien består av 13 episoder.


13 Reasons why handler om High School student Clay Jensen (Christian Navarro) som får syv kassetter i en pakke i posten. Det viser seg at det er Hanna Bakers (Katherine Langford), en medstudent som nettopp tok selvmord, som har tatt opp 13 grunner til at hun valgte å ta sitt eget liv, en for hver side av kassetten. Serien, på 13 episoder, følger deretter Clay Jensens gjennomgang av disse kassettene, samtidig som det er tilbakeblikk tilbake til Hanna Bakers opplevelse av det hun har tatt opp på kassetten. Hver episode handler om en side av kassettene og dermed også en av de 13 grunnene til at Hanna Baker valgte å ta selvmord. Gjennom serien får du en god innsikt i hva det var som fikk Hanna Baker til å ta det valget hun gjorde. Til syvende og sist vil jeg si serien handler om hvor viktig det er at vi behandler hverandre skikkelig.


13 reasons why er først og fremst en ungdomsserie / typisk high school serie. Jeg fulgte allikevel spent med på serien, så ikke la dette hindre deg fra å se! Jeg må ærlig innrømme at jeg glupte serien og så den over ganske få dager. Jeg var rett å slett så nysgjerrig på hva som skjedde videre at jeg ikke klarte å slutte å se!! Serien er også spennende oppbygd med karakterer du har lyst til å vite mer om. Skuespillerprestasjonene er også gode. Spesielt syns jeg Hannas foreldre spiller utrolig bra, og du får virkelig en sterk medfølelse for deres frustrasjon. Til tider syns jeg at det gikk litt sakte fremover, spesielt syns jeg det var kjedelig å vente så lenge på å finne ut hva som var på Clay Jensen sin kassett. Jeg syns serien bygde opp til det punktet, men uten at de helt leverte her. Serien ga meg forøvrig en liten tankevekker om hvorvidt jeg er flink nok til å behandle folk rundt meg så bra som de fortjener.


Jeg vil derfor absolutt anbefale å se denne serien og jeg gir den karakteren 8/10.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar