fredag 2. juni 2017

The name of the Wind // The Kingkiller Chronicle

The name of the wind er den første boka i The Kingkiller Chronicle. Bok nummer 2 heter "The Wise Man's Fear". Fortsettelsen i historien er det derimot veldig usikkert når kommer, men den er ikke ventet med det første (buhu!). Bøkene er fantasy bøker skrevet av Patrick Rothfuss. Den første boka i serien heter "Vindens navn" på norsk. Boka kom ut i 2007. 

I the Name of the Wind og i The Wise Man's fear følger vi den eldre Kote som driver et lite vertshus sammen med hjelperen sin Bast. Tidlig i boken redder Kote en kjent nedskriver (Chronicler) fra noen edderkopplignende monstre. Det viser seg at Kote egentlig er den kjente og myteomspunnede Kvothe, kjent for hans kunnskap om både magi og musikk, og ikke minst omtalt som han som er ansvarlig for den pågående krigen i landet. Chronicler får deretter i oppgave å skrive ned hans livshistorie - dette skal ta tre dager, hvorav hver dag er en av bøkene i trilogien. Boka hopper deretter mellom Kvothes fortellinger og livet som vertshuseieren Kote. The Name of the Wind følger Kvothes første år som medlem av Edema Ruh, en omreisende musikertropp ledet av hans foreldre hvor han får sine første leksjoner i bruk av "Sympathy", en slags magi hvor gjenstander kobles sammen for å oppnå en effekt.  Vi følger videre hans lange vei til universitetet, hvor han får seg både venner og fiender, og hans jakt på å lære "The name of the Wind" sånn at han kan kontrollere vinden. Gjennom begge bøkene som er kommet ut har Kvothe som mål å finne ut om den myteomspunnede "Chandrian". Han legger blant annet ut på vandring for å finne spor etter disse, da det går rykter om at de har drept alle gjestene på et bryllup i nærheten.

Bok nummer to, The Wise mans fear, fortsetter i stor grad den samme historien som The Name of the Wind gjorde. Kvothe er fremdeles ved universitetet, på jakt etter mer kunnskap om Chandrian, selv om han har en liten pause som dikter for den rike "Maer".


Jeg liker godt bøkene om Kothe, og jeg liker veldig godt den verden Rothfuss har skapt. Det er en fantasy verden, men det er flere likhetstrekk mellom vår verden og Kothes verden enn det ofte er i mange andre fantasy bøker. Blant annet er magi i stor grad noe som må læres, og ikke noe som er medfødt, og det finnes heller ikke dverger og alver i denne verden. Spesielt den første boka syns jeg var spennende, mens bok nummer to er litt mer preget av at den er "midtboka" i en kronolog. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan Rothfuss skal klare å samle alle de løse trådene i bare en siste bok. Mon tro hvor lang denne blir?!
Mine favorittdeler i serien er nok da Kvothe er student ved universitetet. Jeg syns verden her er spennende og jeg koser meg med den. Det største problemet med boka er at Kvothe til tider kan bli litt uspiselig, gjennom at det ikke finnes en eneste en ting i hele verden han ikke er fantastisk god på. Allikevel så tar jeg meg selv i å heie på han, selv når han insisterer på å være en skikkelig usmart drittsekk! Jeg gleder meg ihvertfall til neste bok!

Jeg vil anbefale boka hvis du liker fantasy bøker. Men vær obs på at begge bøkene i serien er lange, så du bør være glad i å lese før du begir deg ut på denne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar