tirsdag 22. august 2017

The Stormlight Archive - bokserie

Sommer 2017 har for min del bestått av mye fantasy bøker, og gjett om det har vært kos!
The Stormlight Archive er en bokserie av Brandon Sanderson. Han har også skrevet Mistborn-serien. Det har så langt blitt utgitt to bøker i serien. The way of kings og Word of Radiance. Den tredje boka kommer ut i november i år! Jeg gleder meg!

The Stormligh Archive handler om en verden, Roshar, hvor klassekamp og maktkamper er viktig. Et sentralt element i denne serien er "Spren", som er små figurer som oppstår rundt endringer. Dette kan være alt fra følelser, til opplevelser til vær. Noen av disse "spren" er spesielle og gir ekstra makt og kunnskap til de menneskene de knytter seg til. Det er disse menneskene boka først of fremst følger. Stormer er ellers et viktig element i serien. Det kommer stadig vekk heftige stormer i denne verden, og hvis du blir faget ute i en, så er det mye som skal til for at du overlever. Stormene fyller også lys i diamanter, noe som er et essensielt trekk både med hvordan verden fungerer og hvordan spren kobler seg til noen spesifikke mennesker.

The Way of King, den første boka i serien, begynner relativt uinteressant. Jeg ga til og med opp boka etter de første sidene fordi jeg ikke syns det var hverken spennende eller interessant. Etter å ha fått tips om å fortsatte, ga jeg boka en ny sjanse og den kom seg veldig. Den var også til tider veldig vanskelig å legge fra meg! Sanderson er god på å skape engasjerende mennesker du har lyst til å vite mer om, og spesielt den mannlige hovedpersonen syns jeg var spennende. Jeg ble oppriktig glad i han, hans Spren og hele hans bridge-crew! Boka har også sterke kvinnelige karakterer, noe jeg setter stor pris på. I the Stormlight Archive er kampen mellom det onde og det gode viktig, og også i denne serien spiller religion og guder en viktig rolle. I de to første bøkene har ikke gudene hatt en alt for avgjørende rolle, og jeg håper dette fortsetter videre i serien. Jeg var generelt litt skuffet over slutten i Sanderson's "Mistborn" serie, og jeg håper veldig at forfatteren klarer å lage en bedre slutt på denne serien. I mellomtiden så koser jeg med spennende karakterer man blir glad i, og et spennende Fantasy-univers jeg gleder meg til å lære mer om! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar